Kordinasjon
Lesetid: 5-7 min
Trene koordinasjon hos unge idrettsutøvere
Koordinasjon for unge idrettsutøvere omhandler det å kontrollere og samordne bevegelser på en effektiv og nøyaktig måte. Dette inkluderer å bruke ulike muskelgrupper samtidig, opprettholde balanse og utføre bevegelser med riktig presisjon og timing. I idrett og fysiske aktiviteter er god koordinasjon avgjørende. Det er med å bidra til bedre teknikk, reaksjon og utøverens evne til å tilpasse seg situasjoner i et varierende miljø.
Koordinasjonstrening
Selv om det kan virke som en utfordring å finne tid og plass til trening for barn, er det noen enkle øvelser som kan gi stor effekt på deres koordinasjon og fysikk på kort tid. Vi har møtt og møter stadig flere unge utøvere som spør oss om hvilke øvelser vi anbefaler for å forbedre koordinasjonen. Vi har derfor samlet sammen noen prinsipper du kan benytte inn mot dine utøvere hvis du er trener, eller ditt barn om du er foreldre.
Først og fremst er det viktig å merke seg at alle fysiske aktivitet et barn liker å gjøre vil hjelpe dem med å bygge en fysisk og mental evnen til å være aktive på lang sikt. Derfor er det avgjørende å velge aktiviteter som barnet trives med.
Løping og/eller Hopping
Jo mer barn kan løpe, jo bedre. Fordelene med dette strekker seg også utover selve utholdenheten til utøveren. Enten det er jogging med venner på en løpeklubb, ulike former for “jage-leker,” eller spesifikke sportsøvelser som fokuserer på løping, kan disse aktivitetene gjøres daglig for å styrke bevegelsesmønsteret barnet skal lære. Løping er ikke bare gunstig for utholdenheten, men det gjør også barna tryggere og dyktigere når de beveger seg rundt i en idrett eller annen fysisk aktivitet – fordi de kjenner at de har ekstra kapasitet. Kroppen deres vil også bli vant til å være i bevegelse.
I tillegg til løping burde også former for hopping integreres. Dette kan være som oppvarming eller hoveddel i stedet for løping. Hopping er en av de beste måtene for å utvikle koordinative egenskaper (balanse, rytme, timing, øye-fot). Hvis man har begrenset med plass, er hopping/hinking et godt alternativ.
Vi vet at hopping ikke er en taktisk bevegelse for idrett, men den positive effekten den har på de koordinative egenskapene så er er det definitivt verdt tiden og energien.
For barn som er i lite bevegelse og synes hopping er vanskelig, kan man kortere ned avstander og dermed gjøre dem mer morro og øke sannsynligheten for at de ønsker å delta.
Et-bens Balanse
Det skjer mye når unge utøvere gjør noe så enkelt som å balansere på ett ben. Igjen, unge utøvere lærer å kontrollere en relativt ny “maskin”. Balanse er en av de viktigste aspektene som hjelper denne “maskinen” med å holde seg oppreist når kravene fra omgivelsene endres. Ved mindre vi snakker om sekkeløp, blir de fleste idretter eller fysiske aktiviteter gjort med overgang fra en fot til den andre gjennom noen form for gange, løping, sprett osv.
For at denne overgangen skal skje effektivt, må nervesystemet/nervebanene fra bunnen av føttene og anklene lære å formidle informasjon til hjernen.
Denne informasjonen, kombinert med vestibulær tilbakemelding om hodets posisjon fra det indre øret, brukes til å gjøre justeringer i hele kroppen for å opprettholde et stabilt støttepunkt.
Balanse på ett ben kan hjelpe unge utøvere med å utvikle den proprioseptive sansen (evnen til å føle hvilken stilling en kroppsdel står i), styrke og kroppsfølelse for å føle seg tryggere med de forskjellige kravene i idretter og andre aktiviteter.
Hopp og Sprett
For at barn skal kunne navigere seg effektivt under en idrett eller aktivitet, må de lære å dytte seg selv i forskjellige retninger. Biomekanisk sett betyr dette at den proprioseptivesansen i leddene og musklene deres må lære å absorbere og frigjøre energi elastisk – som en gummistrikk.
Hopping (ett ben) og sprett (to ben) fremhever de elastiske komponentene i muskler og sener. Når barn gjør disse aktivitetene hyppig, blir disse musklene og senene mer effektive, noe som gjør dem bedre egnet til å absorbere og frigjøre energi. Resultatet er unge utøvere som er mer selvsikre, eksplosive og mer smidige i forskjellige retninger.
Sidelengs forflytninger
Når omgivelsene i idretter eller andre fysiske aktiviteter krever at barna beveger seg sidelengs, er dette veldig annerledes fra det å bevege seg rett frem. Hvis du har jobbet med unge utøvere, har du mest sannsynlig sett dem slite med sidelengs bevegelser.
De fleste gangene barn beveger seg i forskjellige retninger, løper de. Noen få idretter og aktiviteter krever sidelengs bevegelse som den primære bevegelsesmønsteret. Fotball og tennis er blant noen av dem.
Det å utvikle barnas koordinasjon er med andre ord å gi dem gode forutsetninger for å mestere ulike bevegelsesmønstre. Barn med god koordinasjon er også bedre egnet for å drive med flere idretter.